Saturday, August 28, 2010

Respect

Salam..

Hey all..

Korang mesti tau kan dalam hidup ini, hormat-menghormati antara satu sama lain adalah sangat penting. Korang tau tak maksud hormat tue. Aku google la maksud hormat or 'respect' so i found that it's mean

1- Perkataan 'hormat' dalam Kamus Dewan edisi 4 memberi maksud 'mempunyai pandangan yang tinggi terhadap seseorang dgn memberikan layanan yg penuh sopan, khidmat, takzim'

2 - Respect is basically an attitude that is shown towards any individuals' feelings or interest. It is acknowledging another's feelings in any kind of relationship. It may not necessarily be feelings shared between individuals but could also be referred to animals, groups or between countries. It implies to very phrase 'treat others the way you want to be treated.' Respect is also considered as a synonym for politeness or manners. 

Hambek kau. So actually respect ni adalah sangat2 PENTING ok!!!
Sebenarnya aku sedikit hangin la arini bila adalah seorang hamba Allah nie, aku panggil A je la, sent message kat aku. Kandungannya memang la sangat menyakitkan hati aku. A nie hantar mesej aku dengan tiba2 tanya pasal kamera seorang hamba Allah ( panggil B je) nie yang aku pinjam 2 bulan aritu. Aku tak kisah la kan klu dia minta balik sebab aku mmg dh tak guna lagi. Tapi yang menyakitkan hati aku ialah bila cara dia tu macam la aku ni nak kebas terus kamera tue. Aku pun tak hinginla, klau setakat kamera 3.2 mp je. Kamera handphone aku lebih kurang aje. Huh!!

Angin sungguh aku. Mungkin A lebih tua dan related dengan aku tapi tak payahlah over sangat macam tak jumpa dah. Apa la salahnya bagi salam dulu pastu tanya elok2. Tak la aku hangin sangat. Memang perosak mood sungguh. Eiii rasa nak mencarut pulak tapi bulan puasa kan. Huh!!. Pastu memandangkan Si A ni dh ckp mcm tu, aku pon hantar la mesej kat si B cakap aku akan PULANG BALIK kamera 'mahal' dia tu. Boleh pulak dia cakap 'eh xpe la, gn la dulu'..Eh membara sungguh. Macam *tut* je kan. Dah yang ko gatal sangat pergi cakap kat A sungguh minta balik kamera ko tu buat apa.

Sabar.....sabar...

So sekarang aku nak la cakap, respect tu sangat penting. Cukuplah aku dah respect ko sebab ko family dan lebih tua. Tapi apa la salahnya kalau ko respect aku balik even aku lebih muda. Takde la salahnya kalau kita saling hormat-menghormati. Kalau ko nak cakap yang kau takde niat langsung, cukuplah dengan fikir dulu consequences perbuatan ko tu (sms ko tu).

Janganlah fikir senang ko je. This earth does not revolves only around you dear. Please consider others.
BTW i'll try my best to be positive...Tq

- ima ramli -


No comments:

Post a Comment

Their words